Hamarosan itt a Black Friday, amellyel kezdetét veszi a karácsonyi bevásárlási szezon. Rengeteg üzlet és webáruház készül akcióval, amit érdemes kihasználni. Mielőtt azonban belevetnénk magunkat a vásárlásba, nem árt tájékozódni arról, milyen jogok illetnek meg bennünket vásárlóként. Mit tehetünk akkor, ha online rendelés után mégis inkább lemondanánk az adott termékről? Visszakaphatjuk ilyenkor az árát? És mi történik akkor, ha az áru pár héten belül meghibásodik? Eláruljuk!

Mielőtt vásárolsz

A Black Friday után továbbra is nagyon sok fogyasztóvédelmi jellegű panasz érkezik be a járási hivatalokba, ezért érdemes körültekintően vásárolni, illetve vásárlás előtt alaposan megfontolni, honnan és milyen terméket veszünk. Amennyiben online vásárolunk, hogy ne utólag érjen bennünket meglepetés, mindenképp ellenőrizzük, valóban a kedvezményes ár van-e feltüntetve az oldalon. Segítséget nyújthatnak ilyenkor az ár-összehasonlító oldalak, érdemes ezeket is átböngészni.

Az akciók sokszor nagyon csábítóak, de ha valójában nincs szükségünk az adott termékre, akkor csupán az olcsósága miatt ne vegyük meg. Gyakoroljuk az úgynevezett tudatos fogyasztói magatartást, vásárlási szándékunk során vegyünk figyelembe környezetvédelmi szempontokat is, és gondoljunk a fenntartható fejlődésre, felelős fogyasztásra.

FORRÁS: SHUTTERSTOCK
FORRÁS: SHUTTERSTOCK

Ha meghiúsul a vásárlás

Sok esetben a problémák abból adódnak, hogy a kereskedők nem mérik fel jól az árukészlet iránti érdeklődést, így előfordulhat, hogy csak késve vagy egyáltalán nem tudnak eleget tenni a vásárlási feltételeknek.

A rendelést akkor tekinthetjük sikeresnek, ha a kereskedő elfogadja a rendelést és kiküldi az úgynevezett elfogadó nyilatkozatot. Ezt nem szabad összekeverni azzal az automatikusan érkező visszaigazoló elektronikus üzenettel, amely csupán egy jelzés arról, hogy megérkezett a rendelésük a vállalkozáshoz.

Vásárlásunk még ezután is meghiúsulhat, előfordulhat ugyanis, hogy az elfogadó nyilatkozat ellenére a kereskedő valamiért mégsem tudja értékesíteni a terméket (például azért, mert az időközben elfogyott). Ebben az esetben köteles minél előbb visszafizetni a teljes összeget a vásárlónak.

FORRÁS: SHUTTERSTOCK
FORRÁS: SHUTTERSTOCK

Elállási szándék, jótállás

Mindenkivel megeshet, hogy esetleg elhamarkodottan vásárolt, kiderülhet, hogy még sincs szüksége az adott termékre. Ebben az esetben érdemes tudni, hogy internetes vásárláskor minden vásárló élhet elállási szándékával. A kézhezvételtől számítva 14 nap áll rendelkezésünkre, hogy indoklás nélkül elálljunk a vásárlástól. Elállás esetén a lehető leghamarabb vissza kell küldeni a terméket a vállalkozásnak – ez már a saját költségünkön történik. Szándékunkat szóban/telefonon, e-mailben vagy postai úton jelezhetjük az illetékesnek. Az eladó ezután köteles haladéktalanul visszafizetni a teljes összeget. Ne feledjük, személyes vásárlás esetén ilyenre nincs lehetőség.

A vásárlást igazoló blokkot, illetve számlát minden esetben őrizzük meg, hiszen később, amennyiben probléma merülne fel a termékkel kapcsolatban, szükségünk lehet rá. Ugyanez vonatkozik a jótállási jegyre is, fontos, hogy ki legyen töltve és legyen érvényesítve az eladó által. Abban az esetben azonban, ha a jótállási jegy szabálytalanul lett kitöltve vagy az eladó nem adta azt át, akkor a fogyasztót nem érheti joghátrány.

Bármilyen áruról legyen is szó, kétéves szavatossági időszak, jótállásos termék esetében pedig egyéves kötelező jótállás biztosított. Ha gyártási hiba fordul elő ebben az időszakban, a kereskedőnek kötelessége helytállni az adott termék minőségéért.

Hova fordulhatsz panaszoddal

Bármilyen problémánk is legyen a vásárolt termékkel kapcsolatban, panaszunkkal első körben ahhoz az áruházhoz kell fordulnunk, ahonnan vásároltunk. Ez történhet elektronikus úton, de akár személyesen is. Az illetékestől 30 napon belül választ kell, hogy kapjunk a panaszunkra.

Ha a probléma ekkor nem rendeződik el, a lakóhelyünk szerint illetékes járási hivatalhoz fordulhatnunk.